Marekblog

Marekblog

Szezonrajt

2009. március 28. - Alt Gr

Indul a Forma-1 2009-es évada. Nabazmeg.

Talán nem mondok nagy hülyeséget, ha azt állítom, hogy az idei F1 szezon lesz az egyik legérdekesebb a Forma-1 történetében. Miért is? Hát, vegyük át az alap dolgokat. A sportág mindenható atyaúristene, Bernie Ecclestone már évek óta próbálja különféle szabályváltoztatásokkal elérni, hogy a száguldó cirkusz újra olyan legyen, mint a kezdetek kezdetén. Legyenek izgalmasak futamok, legyen sok előzés, legyen sok akció, továbbá ne a csapatok technikai háttere és taktikája, hanem a versenyzők tudása határozza meg a sorrendet a kockás zászló után. Ennek érdekében a következőket vezették be idén, illetve a következőket akarják bevezetni később:

- Új pontszámítási rendszert. Ecclestone javaslata az volt, hogy az első három helyezett arany-, ezüst-, illetve bronzérmeket kapjon, és az legyen a világbajnok, akinek a legtöbb aranya van. Mert milyen már, hogy Massa 6 futamot nyert, Hamilton meg csak ötöt, és mégis az a csicska brit lett a világbajnok?! Ezzel azt kívánná elérni Ecclestone, hogy a pilóták ne elégedjenek meg gyengébb helyezésekkel, mindig a győzelemre hajtsanak, merjenek kockáztatni, előzni, satöbbi. A pilóták picsogtak a bevezetni szándékozott új rendszer miatt (nem csodálom, tényleg érdekes anomáliákkal járna), egyelőre jegelték is a kérdést.

- KERS-et. Ez utóbbit személy szerint kurva nagy ötletnek tartom. Majdnem olyan, mint a Need for Speed-ben a nitró. :) Hasznosságáról sokat vitatkoznak (a Brawn például nélküle is kurva gyors), de az biztos, hogy kigyorsításoknál, egyenes szakaszokon izgalmasabbá teheti a versenyt. Összességében jó kis cucc, nekem legalábbis nagyon bejön.

- Új szabályok szerint épített kocsikat. Az új kasznik arra vannak kitalálva, hogy a lehető legkönnyebbé tegyék az előzést. Ezért lettek átalakítva a hátsó légterelők is. Emellett visszatért a Forma-1-be a barázda nélküli egységgumi (tovább csökkentve a csapatok közti technikai különbségeket), ami fokozza a tapadást, ezáltal megmarad a mezőny gyorsasága.

- Brawn GP-t. Persze ezt nyilván nem Ecclestone találta ki (habár ki tudja...), de akkor is, Ross Brawn csapata az idei év első és valószínűsíthetően legnagyobb meglepetése. Ha valakinek még nem esett le, a fentebb említett úriember egy zseni. Ő, Jean Todt és Schumacher vezették a mennybe a Ferrarit, és mióta a legfőbb sikerkovácsok elhagyták a csapatot, azóta az olaszokra rájár a rúd, hiába nyertek bajnoki címet 2007-ben. Brawn lelépett a Hondához, hogy nagycsapattá fejlessze a japán istállót. Nem jött össze. Szar volt a kocsi, csak szenvedtek vele. (Button szerint a Brawn-Mercedes rükvercben  is gyorsabb, mint a tavalyi kaszni.) Ezért inkább hagyta veszni a tavalyi szezont és befektetett a jövőbe. Minden pénzt és energiát az új modell tervezésébe tettek, és lám, meg is lett az eredménye. Kishíján azonban a Honda kilépett a Forma-1-ből, az anyacég problémái (azaz a válság) miatt, Brawn vette meg jelképesen 1 euróért. A csapatot szerencsére sikerült egyben tartani, a motort a Mercedestől kölcsönözték, a kocsi pedig zseniálisra sikeredett, tökéletesen kihasználva az új szabályokat. A Brawnok agyon gyors,ak nagyon tapadnak - Button és Barrichello a világbajnokság esélyeseivé léptek elő.

És hogy miért legyenek izgalmasabbak a futamok? Mert válság van. A szponzorok sorra lépnek el a csapatok mellől (még azt is belengették, hogy az ING otthagyja a Renault-t), az anyacégek nagy bajban vannak, kevesebb pénz jut mókázni. Nem nézik elegen a TV-ben a közvetítéseket, nem járnak ki elegen a futamokra, azaz még mindig nem elég izgalmas a cucc, hiába nyert tavaly Hamilton az utolsó körben, és hiába sokkal érdekesebb a Forma-1, mint a Ferrari hegemóniája idején. Ezen akar változtatni Ecclestone, és úgy tűnik, idén nagyot lép előre ezen a téren.

Végezetül: esélylatolgatásra nem igazán vállalkoznék, annyira képlékeny a dolog (főleg a diffúzor-ügy miatt), hogy minden lehetséges. Mindenesetre arra mérget vehetünk, hogy idén egy futam előtt sem tudjuk majd megjósolni a végeredményt. És végül is, ha azt nézzük, hogy a Forma-1 autóverseny, akkor ez kurva jó dolog.

A bejegyzés trackback címe:

https://martons.blog.hu/api/trackback/id/tr131031703

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása